Aktuelt Om forlaget Bogbestilling Kontakt forlaget Udgivelser Foredragsvirksomhed Rejseaktiviteter Emnelæsning / links / litteratur Den sicilianske mafia Cuba-krisen 1962 The Cuban Missile Crisis 1962 Møde i "eksekutivkomiteen" Det amerikansk-russiske strategiske styrkeforhold i begyndelsen af 1960'erne Robert McNamara om risikoen for utilsigtet kernevåbenkrig Kennedy-mordet De mesoamerikanske indianerkulturer (Aztekerriget) Vietnam-krigen Nordamerikas indianere Stephen King Kina i det 20. århundrede Rusland og Østeuropa efter den kolde krig Mellemøsten i det 21. århundrede |
Det amerikansk-russiske strategiske styrkeforhold i begyndelsen af 1960'erneNedenstående tekstbilag er sammensat af to uddrag fra tidsskriftet International Security fra henholdsvis 1987 og 1988 og belyser det amerikansk-russiske atomare styrkeforhold under Cuba-krisen. Scott D. Sagan var i 1987 forsker i amerikanske samfundsforhold på Harvard University. Kohn og Harahan var i 1984 historikere med speciale i det amerikanske luftvåbens historie og stod for interviewet i tekstuddrag 2. Teksten er oversat af Finn Madsen og er gengivet fra samme forfatters bog Nye tekster til Cuba-krisen 1962 (2004). Signaturen (...) markerer, at oversætteren har udeladt tekst. Noter (placeret nederst på siden) er indsat af oversætteren; de oprindelige noter i teksten er udeladt, fordi de skønnes overflødige i denne sammenhæng. Tekstuddrag 1:Den 13. september 1961modtog Præsident John F. Kennedy en tophemmelig militær briefing fra general Lyman L. Lemnitzer, formand for stabscheferne, om de amerikanske planer for atomkrig. Til stede ved mødet i Det hvide Hus var også forsvarsminister Robert McNamara, militærets rådgiver for præsidenten, general Maxwell Taylor og præsidentens vicerådgiver for nationale sikkerhedsspørgsmål, Walt W. Rostow. En ny krigsplan – the Single Integrated Operational Plan for Fiscal Year 1962, eller SIOP-62, var trådt i kraft den 15. april 1961, og general Lemnitzter forklarede yderst detaljeret, hvorledes den komplekse krigsplan var bygget op, hvilke mål i den "kinesisk-russiske blok" der kunne angribes, og om de mekanismer, der lå bag iværksættelsen af SIOP-62. Hans konklusion var simpel og isnende: udførelsen af SIOP-62 "skulle sætte USA i stand til at sejre i tilfælde af en atomvåbenkrig". Alligevel fremførte general Lemnitzer en kraftig, advarende tilføjelse, idet han oplyste præsidenten om, at "under alle omstændigheder – selv ved et forebyggende amerikansk angreb – måtte det forventes, at en del af det langtrækkende sovjetiske atomvåbenarsenal ville kunne ramme USA". (...) To emner vil blive diskuteret i denne introduktion til briefingen. For det første: hvorledes var den strategiske, nukleare balance i 1961? De amerikanske og russiske atomare styrker og deres relative alarmberedskab vil blive belyst med henblik på at kaste lys over stabschefernes opfattelse af, at selv om USA var i stand til at "sejre" i en atomkrig, så kunne de ikke garantere, at et forebyggende amerikansk angreb ville ødelægge alle sovjetiske styrker. For det andet, hvilke militære valgmuligheder stod til rådighed for præsidenten i tilfælde af en atomar konfrontation med Sovjetunionen i 1961. General Lemnitzers briefing påviser i hvilken grad SIOP-62 var en højest ufleksibel plan for massiv gengældelse, eller massivt forebyggende angreb, mod alle målkategorier inden for den kinesisk-sovjetiske blok, og den er med til at forklare, hvorfor Kennedy-regeringen bestræbte sig på at forøge de valgmuligheder, der var til rådighed for præsidenten i krigstilfælde, når han – med McGeorge Bundys1 ord – stod ansigt til ansigt med "sandhedens øjeblik i kernevåbenkrigen". (...) (...) Hvorledes så den strategiske nukleare balance ud i 1961? Både USA og Sovjetunionen var i besiddelse af en primitiv triade2 af kernevåbenstyrker: bombefly, der var i stand til at nå modpartens territorium; landbaserede interkontinentale ballistiske missiler (ICBM'ere), samt u-bådsbaserede nukleare missiler. I en hvilken som helst kvantitativ og kvalitativ sammenligning var USA imidlertid i besiddelse af massiv overlegenhed.
(...) Et anslået minimum på 14 timer var nødvendig for USA til at få gjort alle ikke-kampklare styrker rede til mulig SIOP-indsættelse.
Når man betragter det relative alarmberedskab for de amerikanske og sovjetiske strategiske, nukleare styrker i 1961, så er skævheden endnu mere udtalt. I slutningen af 1961 blev omtrent halvdelen af den strategiske luftfartskommandos (SAC) styrke af bombefly holdt på et 15 minutters startbanevarsel og et mindre antal B-52'ere på stående varsel som en del af det vedvarende luftvarslingsprogram. To af Atlanterhavskommandoens fem Polaris u-både (hver med 16 missiler om bord) og omkring en tredjedel af SAC's ICBM-styrke (24 ud af 78 missiler) blev rutinemæssigt holdt i alarmberedskab. I september 1961 rapporterede formanden /for værnscheferne/, at en iværksættelse af alarmberedskabsmulighederne i SIOP-62 ville affyre 1.004 våbensystemer med 1.685 kernevåben mod den kinesisk-sovjetiske blok. (...) Tekstuddrag 2Den 15. juni 1984 samledes /forhenværende/ generaler i luftvåbnet – Curtis E. LeMay, Leon W. Johnson, David A. Burchinal og Jack J. Catton – på Bolling Air Force Base i Washington D. C. på opfordring af Office of Air Force History for at diskutere det amerikanske strategiske luftvåbens oprindelse og udvikling. (...) (...) General LeMay stod i højere grad end nogen anden person som Strategic Air Command's (SAC) skaber i dets første år under hans kommando (1948-1957). General LeMays indflydelse på de amerikanske luftstyrker fortsatte som vicestabschef for luftvåbnet (1957-1961) og som stabschef (1961-1965). Hans samtidige, general Johnson – en akademisk uddannet officer i luftvåbnet med omfattende erfaring i feltledelse – bibragte sine kommandoer i SAC og i luftvåbnet en særlig forståelse for luftvåbnets styrke samt for sin rolle i præcisionsvurdering i Det nationale Sikkerhedsråd (NSC) (1961-1965). (...) Dette interview er ikke historie, men udgør de individuelle memoirer fra fire personer. Det er en del af det kildemateriale, som historien bygger på. (...) Cuba-krisen Catton: Jeg tror vi alle ved besked med det, så det kan være det er overflødigt, men det skal siges alligevel: Når der tales om 'massiv gengældelse', så drejer det sig – som general LeMay udtrykker det – om "reel styrke". Begrebet styrke stod definitivt sin prøve – og det på dramatisk vis – under Cuba-krisen, hvor vores overlegenhed var total. Krustjov stirrede ned i det største geværløb, han nogensinde har kigget i, da Den strategiske Luftkommando virkelig fik samlet sine styrker. Det hele startede jo som I husker med klare beviser fremlagt af den strategiske efterretningsvirksomhed8, fortsat af den strategiske efterretningsvirksomhed over både Cuba og søvejene til Cuba. Russerne havde ingen anden mulighed end at trække sig tilbage og gøre hvad de fik besked på. Slut – færdig – punktum! Jeg mener den enkle pointe er, at selv under Kennedy-regeringen, var værdien af overlegenhed så iøjefaldende, at ingen kunne undgå at se det. Burchinal: Kennedy-regeringen fattede det overhovedet ikke – hverken den udøvende magt9 eller McNamara10. De forstod ikke, hvad der var blevet skabt og overgivet til dem, eller hvad det havde udstyret dem med. SAC stod på toppen. Vi besad /ikke blot/ overlegenhed, men total overlegenhed, overfor russerne. Heldigvis skabte det tilstrækkelig panik i Washington, da de opdagede, at disse missiler kom ind, og det var selvfølgelig et nyt hold med Kennedy og McNamara og hele banden, og de angav kun i brede vendinger, hvilken form for støtte de ønskede til den nye præsident. Så på det militære niveau – fra JCS11 og nedad – var vi i stand til (uden at involvere politikerne) at sætte en tredjedel af SAC's12 styrker i alarmberedskab, at sprede en del af den atomvåbenudrustede flystyrke til civile flypladser, og tage alle vore ICBM'ere frem – inklusive dem der stadig befandt sig hos leverandørerne – for at lade dem tælle med i regnskabet. Det var sådan noget, som russerne skulle kunne se bare for det tilfældes skyld, at den barske snak kunne ophidse russerne i så høj grad, at de kunne finde på at få sjove tanker. Jeg kan huske, at vores ambassadør i Moskva på det tidspunkt var Foy Kohler. Han vendte tilbage efter at Cuba-krisen var overstået og fortalte, at vi havde ført Krustjov helt hen til atomkrigens afgrund, at han havde kigget ud over kanten, og at det tog lysten fra ham. Vi kunne have lavet vores egen drejebog på det tidspunkt, men vore politikere forstod ikke, hvad der foregår, når der eksisterer en sådan grad af overlegenhed, som vi var i besiddelse af. Eller også vidste de simpelthen ikke, hvordan de skulle udnytte den. De var travlt optaget af at redde ansigt overfor russerne og komme med indrømmelser, opgive IRBM'erne13 – Thor- og Jupiter/-missiler/ne – der var udstationeret oversøisk, mens vi så let som ingenting selv kunne have udformet spillereglerne. LeMay: Vi kunne ikke alene have fået missilerne ud af Cuba, vi kunne have fjernet kommunisterne fra Cuba på det tidspunkt. Johnson: Gu' ku' vi så! LeMay: Lad os gå lidt længere tilbage. Et års tid eller sådan før Cuba-krisen dukkede der udtalelser op fra forskellige personer – kongresmedlemmer o.s.v. – i aviser og nyhedsmagasiner om, at der var missiler på Cuba. Så sagde regeringen, at "der ikke var nogen beviser for missiler på Cuba". Til sidst gav de SAC den opgave at overflyve Cuba med vore U-2'ere, og de fandt raketterne. Så var Kennedy nødt til at foretage sig noget, fordi han hele tiden havde sagt "Nej, der er ikke nogen dér". Så holdt han en tale i radioen. Jeg synes ikke, det var nogen særlig barsk tale, men Krustjov fandt den skrap. Burchinal: Og vi sørgede for, at de var i stand til at se det. Catton: Lad mig lige komme med en lille tilføjelse til dette, fordi jeg finder det vigtigt, at vi forstår alsidigheden og fleksibiliteten ved langtrækkende luftkrigsførelse. Hvem var det, der under Cuba-krisen fandt missilerne? U-2'ere fra SAC; langtrækkende fly. Herefter blev de strategiske styrker flyttet op til omkring firs /procents alarmberedskab/, hvad der var ensbetydende med, at måske omkring fire ud af fem bombefly og tankfly i SAC var rede til start. Og en del af disse 80% var i alarmberedskab i luften. Burchinal: I de ti dage tog hverken Curt15 eller jeg hjem. Vi blev i Pentagon dag og nat, og det startede før præsidentens udtalelse, der satte krisen i gang. Hen i forløbet – efter at vi havde genoptaget vores alarmberedskab – fik en af vore U-2'ere en funktionsfejl i sit navigationssystem og havnede inde over Kamchatka-halvøen. Vi kunne se, at russernes radar fulgte ham. Jeg erindrer, at vi fik underretning om det i gruppen, og McNamara var sammen med JCS. Han forlod os i en høj grad af ophidselse for at få fat i Præsidenten pr. telefon for at få ham til at undskylde overfor russerne. Men JCS sagde: "Nej. Sig til dem, at de skal holde fingrene væk, ellers får de hele ladningen!" Russerne vidste udmærket, hvad der foregik, fordi vore tilsynsførende i Alaska kontaktede flyet over radioen, gav ham den korrekte kurs og fik ham væk derfra. Russerne reagerede ikke, fordi de blev tvunget til at melde pas. Kohn: /interviewer/ Burchinal: Det var en helt enestående situation, som meget sjældent forekommer. Vi var i besiddelse af en så total overlegenhed på det tidspunkt, at der ikke var nogen diskussion, /og/ ingen bestred dette. Da russerne opbyggede deres kapacitet i løbet af 1960'erne og i begyndelsen af 1970'erne, gjaldt denne situation ikke længere. Siden dengang har det altid bekymret mig, at udgivelser om Cuba-krisen alle som én hævder, at vi var utrolig tæt på atomkrigen; 99% af de personer, der skriver om den, kender ikke sandheden. Kohn: Hvorfor siger De det, general Burchinal? Burchinal: Fordi vi havde sat os så eftertrykkeligt på russerne, og de vidste det. De foretog ikke noget træk. De forøgede ikke deres alarmberedskab, de satte ikke flytogter i gang eller forhøjede deres luftforsvar. De gjorde intet. De var lamslåede. Vi har aldrig været fjernere fra atomkrigen end under Cuba-krisen – aldrig!
© Finn Madsen og forlaget lee. Al tekst- og billedmateriale på forlagets hjemmeside må bruges vederlagsfrit i forbindelse med udarbejdelse af ikke-kommercielle undervisningsprojekter o. lign., men naturligvis med kildereference. Kommerciel udnyttelse kan kun ske efter forudgående skriftlig aftale. |