Aktuelt Om forlaget Bogbestilling Kontakt forlaget Udgivelser Foredragsvirksomhed Rejseaktiviteter Emnelæsning / links / litteratur Den sicilianske mafia Cuba-krisen 1962 Kennedy-mordet De mesoamerikanske indianerkulturer (Aztekerriget) Vietnam-krigen Nordamerikas indianere Fotos hidrørende Little Big Horn Forklaringer på nederlaget Indianerens og den hvide mands univers Litteratur om Nordamerikas indianere Stephen King Kina i det 20. århundrede Rusland og Østeuropa efter den kolde krig Mellemøsten i det 21. århundrede |
Indianerens og den hvide mands universDenne tekst beskriver de fundamentale forskelle i indianerens og den hvide mands univers ved at foretage en sammenligning af Crazy Horse og George Armstrong Custer. Teksten findes i Finn Madsen: Hoka-Hey! - en materialesamling om de nordamerikanske indianeres historie i det 19. århundrede (1997) og er en oversættelse af Stephen E. Ambrose: Crazy Horse and Custer. The Parallel Lives of Two American Warriors (New York, 1975), pp. 121-125. Bogen Crazy Horse and Custer. The Parallel Lives of Two American Warriors følger to af de mest berømte personligheder i the American West, sioux-krigshøvdingen Crazy Horse og officeren George Armstrong Custer, gennem deres opvækst, manddom og frem til sammenstødet på Little Big Horn-slagmarken den 25. juni 1876. Hvis du har besluttet dig til i dit liv kun at læse én bog om de fundamentale psykologiske forskelligheder i den røde og hvide mands univers, så gør denne til bogen! Oversættelse: Finn Madsen. Noter er placeret nederst på siden. Crazy Horse og Custer havde begge en lykkelig barndom. Begge smådrenge blev elsket og værdsat af forældrene og af deres omgivelser - i Custers tilfælde af hans store familie, i Crazy Horse's tilfælde af hele Old Smoke's oglala landsby. Begge var velnærede, passende påklædte og boede godt. Begge drenge blev af hver sit samfund omhyggeligt oplært i overlevelsens nødvendigheder, og begge lærte hvad der forventedes af ham med hensyn til opførsel og tiltro. Ingen af drengene kom fra nogen fremtrædende familie, men på det tidspunkt, hvor de begge var halvvoksne, fremstod både Custer og Crazy Horse i deres respektive samfund som individer i besiddelse af usædvanligt mod, handlekraft og initiativ. Både den røde og den hvide mands samfund var tilstrækkeligt praktisk og realistisk indstillet til at anerkende disse værdifulde træk på trods af drengenes beskedne herkomst. Begge drenge rejste omkring i udstrakt grad og lærte at håndtere anderledes kulturer og personligheder. Selv om Custer kun havde levet i to stater før hans optagelse på West Point [militærakademiet], havde han mødt et bredt udsnit af personligheder med faste viljer. For det første hos det store antal søskende, han havde, og dernæst inkluderende de fleste beboere i New Romley, Ohio og i Monroe, Michigan. På West Point traf han og boede sammen med andre unge fra det meste af USA. Begge drenge levede i samfund som lovpriste individualisme, men i Custers kulturkreds var kun fremtrædende mandlige repræsentanter i realiteten i stand til at praktisere den. I Crazy Horse's landsby kunne enhver give udtryk for sin personlighed, som han eller hun havde lyst til. Custer var disciplineret. Det var Crazy Horse ikke. Ved talrige lejligheder tvang Custer sig selv til at gøre noget, som han ikke havde lyst til, men som samfundet krævede at han skulle udføre. Han tog imod ordrer. Når han fik besked på at han skulle studere, så studerede han; når han fik ordre om at marchere, så marcherede han, og hvis ordren lød på at han skulle holde sin uniform og sit værelse pænt og ordentligt, så holdt han dem pæne og ordentlige. Han kom aldrig til at synes om det, men han var klar over, at hvis han ikke gjorde som han fik besked på, ville han være en fiasko. Takket være sin iboende disciplin var Custers samfund langt mere produktivt end Crazy Horse's og var langt bedre til at få ting bragt i orden. Custers medmennesker var i stand til at fungere i samråd for at nå et fælles mål; det kunne Crazy Horse's stammefrænder ikke. Custers samfund var opfindsomt og progressivt. Utilfreds med nutiden stræbte det mod fremtiden og tog imod alt nyt. Det rummede en næsten manisk trang til at gribe ind og besejre naturen, at tvinge den til underkastelse, at udnytte den. Når Custer betragtede en uberørt skov, udbredte han sig eller han teoretiserede. Han forestillede sig savmøller der spyttede planker ud, huse der blev bygget over hele nationen, og på selve landet så han små gårde med ryddede jorder, som omhyggeligt blev dyrket af en lykkelig bonde. Når man som i Custers samfund levede for fremtiden, var det næsten det samme som at leve i fremtiden, i modsætning til Crazy Horse, der kun interesserede sig for og levede i nuet. Custer troede på fremskridtet, på læresætningen om at tingene altid ville forbedres - især mekaniske ting som fx nye rifler, toge og telegrafen. Crazy Horse var af den opfattelse, at han var en del af alt hvad der eksisterede, jorden, himlen, solen og månen, planter og dyr, selv insekter - alt var en del af Wakan Tanka, den store ånd. Custer så sig selv som væsensforskellig fra - og overlegen i forhold til - alt, især dyr og visse af hans egne medmennesker, som fx sorte og indianere. Fremgangsmåder i forbindelse med begravelser viser de to mænds forskellige livsanskuelse. Custer mente, at et lig skulle begraves i en vanskelig forgængelig metalkiste, hvor legemet således blev unddraget det økologiske system ved at bakterier forhindredes i at nedbryde det og føre det tilbage til jorden. Crazy Horse troede på tanken om at et lig burde indsvøbes i en bisonhud og placeres på et stativ på en bakkeskråning, hvor elementerne kunne nedbryde det i løbet af et års tid eller to. Så ville det vende tilbage som bisongræs, blive spist af bisonen, som igen ville fortæres af sioux'erne. Således ville cirklen blive fuldbragt. Custers religion var indskrænket. Alt var præcist defineret, fra Gud til den ubetydeligste synd, og alle handlinger, trosforestillinger og tanker var beskrevet som gode eller onde. Som andre kristne forventedes Custer at overholde strenge regler med hensyn til opførsel og tro, hvor arbejde, tro, disciplin og moral blev fremhævet. På West Point3 udarbejdede han omfattende oversigter over hvad der var godt og ondt, hvad der var nødvendigt og hvad der var forbudt. Som sandhedens budbringer var det hans pligt at videregive den til andre. Custer blev hele tiden gjort til genstand for vurdering, og han vurderede sig selv på en fastsat og upersonlig skala. Han forstod, at han skulle gøre hvad der krævedes af ham, eller også ville han blive straffet. Han antog ideen om en streng, mandlig guddom og Guds autoritet. Han troede på, at hans sjæl var udødelig og at den tilhørte Gud. Hvis han levede op til denne norm, så ville Gud belønne ham i livet efter dette. Hans religion fordrede, at han var noget andet - og noget bedre - end sine instinkter. Den fundamentale forskel mellem de to mænd lå i deres sindsstemning. Custer var aldrig tilfreds med hvad han var. Han sigtede altid mod den næste højere position i sit samfund. Han var altid i en tilstand af at blive. Custer troede på, at forholdene ville kunne forbedres. Det gjorde Crazy Horse ikke.
© Finn Madsen og forlaget lee. Al tekst- og billedmateriale på forlagets hjemmeside må bruges vederlagsfrit i forbindelse med udarbejdelse af ikke-kommercielle undervisningsprojekter o. lign., men naturligvis med kildereference. Kommerciel udnyttelse kan kun ske efter forudgående skriftlig aftale. |